shirifuhano shah elisa

Total Pageviews

welcome to my blog : shirifuhano shah elisa

HTML Code


click to create your own

... MY WISH LIST ...

=MED XENZIA=

welcome to my blog ... hope that we always could share and discussing some tips and issues here

" ilmu tanpa amal ibarat pokok yang tidak berbuah"





Friday, May 20, 2011

segala yang sempurna itu tak mampu digapai oleh sesiapa . Cemburu .. itu yang
mampu dikecapi. segala fitnah .. kau tempatku meminta kau beriku bahagia jadikan aku selamanya hambamu yang bertakwa...
ampuniku ya ALLAH yang sering melupakanmu , dalam sunyi aku bersujud .. padamu ...


biarlah aku rasa itu yang dulu pernah buatku , ku tak bisa paksamu tuk tinggal disisiku walau kau yang selalu sakiti aku dengan perbuatanmu namun sudah kau pergilah jangan kau sesali ,kernaku sanggup walauku tak mahu berdiri sendiri tanpamu apa salahku hingga ku tak layak mendapatkan kesungguhanmu ... kerna ku sanggup walau ku tak mahu sendiri ku mahu kau tak usah ragu tinggalkan aku engkau memang harus begitu ... *end*

Wednesday, May 11, 2011

final exam final year

*******************************************************************************************************

macam biasa la kalau time2 exam ni rasa hati bercampur-baur ... macam biasa EXAMDROME
konfem2 la kau nie , mana tak nyer .. asyik nak hafal jeww , rasa nak muntah tgk nota tu ,
( mmg dah vomit pon ... opsss ... bukan hyperemesis gravidarum okeyh ?!)

malam ni mmg agak tunjuk protes laa duk perap2 lam bilik ni haaa layan muvieesss hihi ,
apa taknya stress hangat la , orang kata too confident is bad for me ... its ruin everything... yosh ingat dapat la distinction tuk paper arini , nmpk nya malang itu betol2 la takde bau ... soklan bapak senang tapi aku niee ntah laa ... konpiden jawab smpi salah jawab .. AARRRRRgggghhhh ... tawakkal jeelaaa ...

saJE aku nak berceloteh malam nie nak bagitawu kemoodyan hati aku ni , huhu ..keyh2 bye2 =(

Monday, May 2, 2011

admire

Di sinilah bermulanya cerita daku. cerita yang mengisahkan hidupku bermulanya menginjak keusia remaja. seingatku ...bermula ketika aku menjejakkan kakiku ke sek men. di sini aku mula bergaul. ya... amat mudah sekali terpengaruh.aku mula tergolong di dalam kumpulan kecil yang nakal.oppsss... janganlah salah sangka pula, nakal je bukan jahat tau! tambah parah apabila aku rapat pula dengan senior...haha kelakar jugalar, tapi inilah yang telah mengasah lagakku.di sini jugalah aku sudah pandai bermain dengan hati dan perasaan. Suka , benci, dan dendam.


Tahun baru, alam baru,sekolah baru, dan sahabat yang baru. Macam – macam yang aku fikirkan bila dapat tawaran untuk duduk di asrama . dunia seakan-akan kelam memamah waktu. tibalah saat aku mendaftarkan diri di SEKOLAH SRI KUANTAN kini lebih dikenali dengan nama SEKOLAH MENENGAH SULTANAH HAJAH KALSOM. Berdebar , takut, dan gelisah... itu sahaja yang dapat aku gambarkan waktu itu. Hari pertama orientasi. Melangkah ke dewan dan itulah pertama kali aku melihat manusia yang amat banyak... haha kelakar pula cakap macam ni tapi itulah kenyataannya. Kami semua ditempatkan di dalam kumpulan. seingatku aku sekumpulan dengan rafidah... ya aku tak tahu di mana dia sekarang, teruk betulkan ?! dan hafiz … , ya hafiz ! dia ni aku kenal masa mula-mula masuk sekolah tu sampailah aku kat boarding scool pun dia add juga. Sebut je pasal ni, aku terkejut apabila suatu ahad tu ma dan abah datang bawa sampul besar tertera ‘URUSAN SERI PADUKA BAGINDA’ . hmmm… apalagi kagetlah jawabnya.aku memang berharap sangat pun. Haikal merupakan pelajar yang pertama yang meninggalkan 1 asfar tu.sedihlah juga masa tu, haikal pula sempat bagi wasiat, hehe… “kalau ada kawan-kawan yang dapat tawaran nanti, aku nasihatkan korang pergilah.”lebih kurang macam tulah katanya. Dan semenjak hari tu aku dah nekad. “I’ve to change.”


Pendaftaran pelajar form four. Petang tu macam biasa makan petang, aku dan senior bilik aku ke DEMA, dewan makan sebenarnya. Waktu dan tempat yang biasa , macam tempat tu kami punyalah. Masuklah student form four yang baru ni. Lelakilah kalau perempuan tak kami nak tengok. “Sha, cuba ko tengok mamat yang pakai baju putih , yang pakai topi tu…”sergah kak Julie padaku. Aku memang dah lama Nampak student tu. “Yang mana?” soalku minta kepastian, yalah kak Julie tu pantang tengok student yang hensem sikit. Alamak ! dia duduk mengadap dengan kami pulak. Kak Julie dah macam kerang busuk lebar sengihannya. “ha , yang kat depan kita ni.” Bisik kak Julie . alah mamat tu duduk jarak satu meja je. “a’ah… hensemlah kak Julie, tapi macam poyo je.”sampuk kak nana. “Erm… Nampak poyo!” aku cover je sebenarnya. Yalah baru form one kan. Mula admire …


Tanggal ogos 4, 2003 aku mendaftar di sekolahku yang baru.
Sepanjang minggu orientasi ni amat memenatkan. Masa nilah aku dapat tahu hafiz pun pindah juga. Majoriti student 1 asfar dapat tawaran sekolah lain, tupun surat yang aku dapat dari joe. Suratnya yang pertama dan terakhir. Di sini aku bertemu kembali dengan rakan-rakan dari kisah silamku. Nana , aisha , dan sahlan. Mulanya kami akrab juga. Kemudian masing-masing mengarah tuju yang berbeza bila kami tak ditempatkan sekelas. 1 astrologi, yang pada mulanya kelas france tapi dibubarkan oleh pentadbir kerana tiada tenaga pengajar. Kecewa jugalah mulanya. Selama ni kat sekolah aku tak pernah tumpukan perhatian bila cikgu mengajar kat depan. Mesti aku duduk kat sit yang paling belakang, senang nak tidur. Tapi masuk kat sekolah ni cara belajarku berubah kerna aku sedar persaingan sengit dengan orang-orang sekelilingku. Tapi masalah aku yang hakiki adalah aku perlu belajar bahasa ARAB. Tidakkk …


Tahun baru, pelajar baru dan hubungan baru. Pada ketika inilah aku mendapat seorang kakak angkat…yang tak kusangka anak Dato’. Ibu dan ayahnya pada pengamatanku amat baik, kakakku juga baik Cuma yalah pemalu sikit. Yalah baru lagi dan baru pertama kali berpisah dengan keluarga. Teringat masa ma dan abah tinggalkan aku di asrama dulu. Aku tak nangis Cuma nervous dengan apa yang bakal senior aku nak buat kat aku nanti. Alhamdulillah mereka semua baik-baik Cuma nakal sikit. Ini mengajar aku untuk tidak membuli freshie baru . dalam sibuk-sibuk menolong yang seadanya, dah jumpa dah! Boleh tahanlah… tapi lama-lama tengok macam muka adikku pula. Azizul namanya.tahun berganti tahun dan kali ni aku mendapat adik angkat pula, bukan seorang tapi dua. Seorang yang sekolah tetapkan dan seorang lagi kerana simpati . hidup dan pelajaran diteruskan seperti biasa kerna kau akan menduduki PMR tak lama lagi.


Minggu bahasa : “Bahasa Arab” bilik tu sesak dengan pelajar. Aku yang kurang berminat dengannya terpana apabila mendengar kefasihan seorang pelajar tingkatan 5 menyampaikan syarahan Arabnya. Rasa kagum meresap ke jiwa. Aduyai … admire lagi. Tamat sekolah tahun ni, aku cuba contact dia . M.H.M.Y Nilah singkatan yang aku gunakan untuk namanya. Alhamdulillah persahabatan berjalan baik. “ I will always do my best to goal my determination and leave the rest.” Inilah prinsipku yang sentiasa bercanggah kadangkala . tahun yang baru mengubah aku sedikit demi sedikit . pelajar tingkatan 4 yang baru mendaftar , dan aku tidak terkecuali menyibuk di koperasi sekolah. Waktu rehat yang ditunggu-tunggu menjadi sasaran. Yalah nak tengok freshie baru alias nak tengok ramai ke mamat-mamat macho. Hehe …balik kelas mulalah musyawarah diadakan dikalangan pelajar-pelajar perempuan. ada seorang yang menarik perhatianku tapi ramai kawan-kawan aku yang ‘kutuk’ dia . tak kisahlah yang penting 40 percent ciri-ciri tu ada pada dia . masalah bertimbun hari demi hari , salah aku juga yang kuat protes dengan peraturan-peraturan sekolah . satu perkara yang paling aku tak puas hati adalah dengan tindakan guru disiplin yang tidak wajar. “ Heh , what’s the point he sent me to the camping . I didn’t do something wrong !” mungkin sebab aku dikalangan yang popular dimatanya dengan pemberontakan. Masa nilah pergolakan yang maha hebat berlaku dalam hatiku. Aku tak tahu kgenapa aku cepat sangat melenting tak kira masalah tu kecil je.


Tahun baru, azam baru dan pengalaman yang serba baru dan mencabar .
Aku juga mendapat adik baru dan kali ni atas kehendak aku sendiri. Asyraf seorang adik yang kuangkat kerana peribadinya, kerana ciri-cirinya yang menapati ciri yang aku suka buat seorang yang bergelar lelaki. Sayangnya perkenalan hanya sementara kerana perbezaan usia aku terpisah dengannya dan aku amat berharap suatu hari nanti aku akan temuainya kembali. Akan tibakah hari itu?? Sungguh aku lebih menjaga tatsusila pada tahun ini kerana aku malu jika adikku melihat kenakalan kakaknya ni. Yalah kadang-kadang kelakar juga sampai aku nak segan dengan budak kecil macam tak logik kan? Inilah sebahagian penangan dari peribadinya yang aku sentiasa tika dikalangan teman. Hmm … kisah aku mengambil dia menjadi adikku bermula dengan cabaran dari teman-teman. Takut juga pada mulanya tapi dengan senioriti yang ada aku kuatkan diri . Alhamdulillah hasrat aku tercapai , sengaja aku sahut cabaran tu sedangkan hasratku Cuma satu.


Engkau yang pertama tapi tidak akhirnya …

((tammat))
** semua jalan cerita hanyalah nukilan semata-mata tiada unsur penghinaan atau peniruan dari sebarang pihak **


by shirifuhano shah elisa

DIA

Malam ini aku keseorangan lagi . Teman – teman semuanya sibuk dengan tugasan masing – masing . Ya boleh dikatakan tugasanlah . Yati tak habis – habis ke hulu ke hilir dengan boyfriend . Asmah pula berulang - alik ke rumah sepupunya . Hanya tinggal aku yang kesunyian meredah malam – malam yang sepi tanpa hala tuju . Hujung minggu ini tidak ubah seperti minggu - minggu yang sudah . Habis berjalan di kota, aku pulang mengadap buku –buku yang saban hari menjadi temanku yang paling akrab. Dialah yang menjadi pengubatnya kala aku suka dan berduka. Mahu pulang ke desa , tempat itu umpama telah membakar kakiku ini untuk melangkah ke sana kembali . Aku terjumpa sekeping nota, bunyinya begini.

“ Hari itu kita berjalan sekali,
Seronokkan berjalan sambil bergurau…
Tapi lagi seronok bila awak beri hadiah tu.
Itulah hadiah yang paling saya tak boleh lupa.
Senyuman manis awak . . .
Esok , lusa bila saya dah tak boleh jalan,
Saya harap awak iringi saya macam selalu . . .
Sebab saya dah tak boleh nak panggil awak.
‘Awak yang kena datang sendiri .’
Masa ni saya nak awak berikan hadiah juga.
Tapi bukan senyuman awak tu . . .
Saya nak awak hadiahkan saya Al-Fatehah.
Lepas tu awak bacakan untuk saya ya,
Sebab saya dah tak boleh baca sendiri . . .
Kemudian bila ada orang letak papan ,
Awak jangan nangis atau cari saya sebab
saya dah tak boleh tegur awak . . .
Janji ya .



“Kalau aku dah tiada nanti kau jangan lupakan aku ya , ” kata Kamal. “ Tapi Mal . . . ” lidahku kelu. Aku jadi sangsi . Mengapa mesti Kamal bicara sedemikian rupa. Teringat lagi pada hari pertemuan kami yang terakhir . Pertemuan yang aku pinta untuk berpisah dengannya . Tak kusangka itu merupakan perpisahan yang abadi . Perginya yang tidak kutahu apa punca . Tiba-tiba ingatanku menjadi kelam . Kegelapan menerjah kini . Muncul Kamal yang berpakaian serba putih , tapi . . . pakaiannya penuh dengan lumuran darah . Aku kaget . Di manakah aku ? semuanya gelap hanya tinggal aku dan Kamal . “Mal!! Aku kat mana ni?” namun Kamal hanya diam seribu bahasa . “Kau mesti tolong aku Lisa. Tolong aku . . . tolong aku ! ” “ Mal, kau nak aku buat apa?” aku cuba menghampirinya tapi langkahku hanya setempat . Makin lama Kamal makin menghilang . “Mal . . .” Prangg… mug di atas meja pecah berderai mematikan mimpiku . Mimpikah atau aku hanya berkhayal barangkali . “ Apa maksud Kamal? ” Aku cuba mengamati mimpiku itu . ‘Ah , persetan semuanya . . . mimpikan mainan tidur je’ omelku cuba positif . kuselitkan kembali nota yang kujumpa itu .ntah siapalah yang punya nota ni.

sebat ... sebat ... sebat

video

first kiss

Could it be impressive like it is in the movies
The first time my lips meet with hers

I think I might see her again tomorrow
Why is it that my thumping heart feels fit to burst already?

I'm curious whether it'll be like cotton candy,
I close my eyes and imagine it
Could it be that at this very moment,
She's imagining the same thing?

Oh yeah
I think it'll be sweet like candy
I think that somehow, there'll be the scent of acacias as well
Because I might just become drunk from that scent, I'm worried

But what I'm more worried about, though I don't think anyone will believe it,
Is that, to be honest, until now, I have never kissed

Will we turn our heads like they do in the movies
After our lips touch, how will we breathe? this is another worry

About when do we close our eyes, and what do we do with our noses
How long should it be, I have no idea how I'm supposed to know

Oh no
If it's going to be sweet like candy
I'm going to stay in place for a very long time
Even if I become drunk from your lips, I'll spend the night that way

Because you might hate me for being awkward, should I confess beforehand
That to be honest, on the lips, you're my first kiss

After staying up all night with those worries, a long time after,
Suddenly, deep into the night, we secretly touched lips

Oh yeah
Because of that sweetness that was sweeter than lemons
In just that way, I couldn't even budge
As if I had become drunk with happiness, I was frozen

Why is it that she is so awkwardly thankful and relieved?
I'll promise, forever, I'll only kiss you
I'll only kiss you




by FT ISLAND

Hawa biarlah tangan yang mengoncang buaian ini bisa mengoncang dunia , Jangan sesekali tangan menggoncang iman si Adam

::: copied :::


Hawa,
Sedarkah engkau sebelum datangnya sinar islam, kita dizalimi, hak kita dicerobohi, kita ditanam hidup-hidup, tiada penghormatan walau secebis oleh kaum adam, tiada nilaian dimata adam, kita hanya sebagai alat untuk memuaskan hawa nafsu mereka. Tapi kini bila rahmat islam menyelubungi alam bila sinar islam berkembang, darjat kita diangkat ,maruah kita terpelihara, kita dihargai dan di pandang mulia, dan mendapat tempat di sisi Allah sehingga tiada sebaik-baik hiasan didunia ini melainkan wanita solehah.

Wahai Hawa,
Kenapa engkau tak menghargai nikmat iman dan islam itu? Kenapa mesti engkau kaku dalam mentaati ajaranNya, kenapa masih segan mengamalkan isi kandungannya dan kenapa masih was-was dalam mematuhi perintahNya? Wahai Hawa,Tangan yang mengoncang buaian bisa mengoncang dunia, sedarlah hawa kau bisa mengoncang dunia dengan melahirkan manusia yang hebat yakni yang soleh solehah, kau bisa mengegar dunia dengan menjadi isteri yang taat serta memberi dorongan dan sokongan pada suami yang sejati dalam menegakkan islam di mata dunia. Tapi hawa jangan sesekali kau cuba mengoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu, dengan ayu wajahmu, dengan lengguk tubuhmu. Jangan kau menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu.

Jangan Hawa ,
jangan sesekali cuba menarik perhatian kaum adam yang bukan suamimu. Jangan sesekali mengoda lelaki yang bukan suamimu, kerna aku khuatir ia mengundang kemurkaan dan kebencian Allah. Tetapi memberi kegembiraan pada syaitan kerana wanita adalah jala syaitan, alat yang di eksploitasikan oleh syaitan dalam menyesatkan Adam.

Hawa,
Andai engkau masih remaja, jadilah anak yang solehah buat kedua ibubapamu, andai engkau sudah bersuami jadilah isteri yang meringankan beban suamimu, andai engkau seorang ibu didiklah anakmu sehingga ia tak gentar memperjuangkan ad-din Allah.

Hawa,
Andai engkau belum berkahwin, jangan kau risau akan jodohmu, ingatlah hawa janji tuhan kita , wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan mengadaikan maruahmu hanya semata-mata kerana seorang lelaki, jangan memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki, kerana kau bukan memancing hatinya tapi merangsang nafsunya. Jangan memulakan pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata turun ke hati, dari senyuman membawa ke salam, dari salam cenderung kepada pertemuan dan dari pertemuan..takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

Hawa,
Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya, lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuaannya, kemanjaannya ,serta kemampuannya mengoncang iman mereka. Tetapi hawa, lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya, dan ad-dinnya. Lelaki yang baik tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut menberi kesempatan pada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang warak juga tak mahu bermain cinta sebabnya dia tahu apa matlamat dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita yakni perkahwinan.

Oleh itu Hawa,
Jagalah pandanganmu ,jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu. Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu, biarlah hanya cinta kedua ibubapamu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik beradik serta keluarga yang akan membahagiakan dirimu.

Hawa,
Cintailah Allah dikala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta dari insane yang juga menyintai Allah. Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah. Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga. Hawa ,Ingatanku yang terakhir, biarlah tangan yang mengoncang buaian ini bisa mengoncang dunia dalam mencapai keredhaan Illahi. Jangan sesekali tangan ini juga yang mengoncang keimanan kaum Adam, kerana aku sukar menerimanya dan aku benci mendengarnya.

"mabuk cinta halal"

. . . . . . aku kira ini antara nukilan yang baik buat tatapan kita semua . . . . . .

maaf buat empunya diri andainya nukilanmu ini aku jadikan sebahagian santapan rohani buat pedoman semua

mula :

Cinta kami bukan lah cinta yang biasa-biasa, bukan juga luar biasa. Cinta ini baru sahaja berputik, lantas tumbuh subur selepas sah nya lafaz ijab kabul. Ia bersemi selepas kami saling menyerah kepercayaan untuk memikul tanggungjawab sebagai isteri dan suami, selepas saya memberikan sepenuh cinta dan jiwa saya kepada suami setelah cinta saya pada Allah dan Rasul.


Bukan Cinta Biasa

Semasa tempoh bertunang, teman-teman kerap bertanya tentang hubungan cinta kami, saya biasanya akan tersenyum sahaja. Sukarnya memberi jawapan kerana kami tidak pernah ‘bercinta’ sebelumnya. Hubungan kami cuma diikat janji setia untuk saling menunggu sehingga tiba masa selayaknya mengikat perkahwinan. Tiada madah cinta menghiasi bicara, tiada SMS atau panggilan telefon melainkan benar-benar daruri, tidak pernah keluar berduaan walaupun sekali apatah lagi duduk berdekatan atau berpimpinan tangan.

Saya kerap dilontarkan pelbagai persoalan dan komen oleh teman-teman, antaranya:

“Did you two meet via matchmaking?”

“Pelik nya, dah bertunang pun tak dating….”

“Kenapa tak call tunang awak?”

Soalan-soalan dan komen tersebut membuat saya lucu, kadang-kadang sedikit segan dan serba salah. Selalunya saya menjawab soalan teman-teman dengan gurauan yang benar, “Saya nak bercinta selepas kahwin.” Teman-teman terdiam dan tersenyum menyambut jawapan saya. Mungkin ada yang menganggap saya kolot atau pelik, saya tidak peduli.

Pada mereka yang lebih mudah memahami, saya terangkan sebab-sebab saya tidak ‘bercinta’ sebelum berkahwin:

• Saya telah melihat banyak insan yang bercinta, dan saya menginsafi bahawa betapa besar biusan cinta yang mampu mengubah madu menjadi racun begitu juga sebaliknya. Yang lebih parah lagi jika cinta menjadi sebab manusia membelakangkan agama. Saya kira saya tidak kuat untuk menghadapi cabaran cinta ini, maka saya mengundur diri dari bercinta pada yang tidak halal.

• Saya sangat-sangat mendambakan cinta dan redha Allah dalam kehidupan saya yang tidak akan dapat saya raih jika saya tidak menjaga keberkatan dalam kehidupan saya. Mana mungkin rumahtangga yang saya harapkan menjadi syurga dunia dan akhirat saya dilimpahi keberkatan jika pada awalnya saya melanggar syariat-Nya.

• Saya malu pada diri jika saya gagal menjadi contoh yang baik kepada adik-adik yang saya didik dalam usrah. Saya berharap saya dapat mewujudkan contoh (biarpun bukan yang terbaik) untuk adik-adik dengan menjaga perhubungan kami sebaiknya.


Mabuk Cinta Halal

Saya tersenyum-senyum sendiri, membalas SMS suami selepas kami selamat diijabkabulkan. Meskipun sedikit malu pada mulanya, saya yakin melakukannya kerana Allah, penuh rasa bahagia, kerana saya telah pun halal baginya.

Sahabat saya, Shazni yang maklum tentang ‘kisah cinta’ ini mengusik saya yang dilamun cinta, “Huish..mabuk cinta halal…” Saya sangat tertarik dengan istilah baru ciptaan Shazni, tepat menggambarkan cinta kami tika ini.

Benar, manis sungguh bercinta selepas nikah. Kemanisan mencintai yang halal dan diredhai. Bercinta tanpa rasa takut, bimbang atau was-was kerana ianya adalah yang haq. Bercinta dengan penuh yakin bahawa itulah cinta yang diperintahkan Allah untuk dijagai dan disuburkan. Manisnya cinta ini lebih terasa kerana mujahadah menjauhi larangan Allah sebelum ijabkabul akhirnya diakhiri dengan ikatan yang suci lagi indah. Kemanisan ini mana mungkin bisa dirasai jika sebelumnya telah terbiasa melanggari hukum-Nya.

Benarlah firman Allah:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”
(Surah Ar-Ruum: Ayat 21)

Mabuk cinta ini membahagiakan, namun saya hadapi penuh keinsafan bahawa manusia mentadbir sedangkan Allah lah yang mentaqdir. Kita merancang dan Allah jua sebaik-baik perancang. Pada usaha dan mujahadah sedikit ini dalam mencari cinta yang halal, saya menyerahkan sepenuhnya natijah pada Allah, penentu segala. Saya ingin cinta Allah tertinggi di hati kerana hanya dengan cinta-Nya dapat saya mencintai suami dengan cinta yang suci dan dengan cinta-Nya saja segala ujian akan dapat dihadapi. Semoga apa pun yang Allah tetapkan di hujungnya, adalah kebaikan semata buat saya dan suami.


Doa Seorang Pencinta

Tuhan, hamba tunduk merendah pada-Mu penuh yakin bahawa bahagia itu hanya datang dengan mencintai-Mu, maka jadikanlah saya dan suami sebagai orang yang mencintai-Mu.

Ya Allah, jadikanlah hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman, dan jadikanlah orang yang beriman menyintaiku. Jadikanlah cinta-Mu dan cinta Rasul-Mu sebagai cinta yang menunjangi cinta kami dari awal hingga akhir. Jadikanlah cinta kami ini cinta yang Kau redhai ya Allah. Jadikanlah cinta ini cinta yang menambahkan cinta kami pada-Mu dan Rasul-Mu. Jadikanlah cinta ini sebagai penguat semangat kami untuk berjuang di jalan-Mu. Jadikanlah cinta kami kekal hingga ke syurga-Mu. Amin...

Sunday, May 1, 2011

shirifuhano shah elisa official



_____________hmmm ... saje je nak qada' entry banyak2______________

actly tak taw pon nak cter aper ... huhu ...

nak share2 edited pic je la kot ..

ok tak ?? comment2 plisss ...

aper perlu perbaiki ...

hehe

BeRkAt rEzEkI KeRaNa DOA

sempena hari pekerja nie , aku pon cuba lar lnak luangkan masa nak berblogging jap ... dr petang aku try ... akhirnya 2 mei baru dapat blogging .. hmm ... xpela .. memandangkan exam pon dah nak dekat aku saje jelaa nak kongsi2 rasa " this i sapart of artical"... hehe


Kekayaan tidak membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta/rezeki yang sedikit akan dirasakan seolah-olah banyak dan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan akan dirasakan sempit dan susah meskipun banyak harta.

Dalam kisah Nabi, ada diceritakan Nabi Ayub ketika sedang mandi tiba-tiba Allah datangkan seekor belalang emas dan hinggap di lengannya. Baginda menepis-nepis dengan bajunya. Lantas Allah berfirman 'Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?' Nabi Ayub mejawab 'Ya benar, demi keagunganMu apalah makna kekayaan tanpa keberkatanMu'. Kisah ini menegaskan betapa pentingnya keberkatan dalam rezeki yang dikurniakan oleh Allah.

Cara untuk mendapatkan keberkatan daripada Allah.

1. Bersyukur atas apa yang diberikan oleh Allah.

2. Belanjakan harta pada jalan yang diredhai oleh Allah.

3. Berusaha untuk mendapatkan rezeki yang halal

4. Keluarkan sedekah wajib (zakat) jika sampai nisab dan berikan sedekah sunat kepada orang miskin dan anak yatim.

5. Bersedekah kepada anak yatim/miskin kalau boleh setiap hari. (cari anak-anak yatim untuk diberikan). Insyallah akan diganti oleh Allah tanpa kita sedari.

6. Ikhlaskan pemberian/sedekah hanya kepada Allah bukan mengharapkan pujian dan sebagainya. (Pemberian tangan kanan tanpa diketahui tangan kiri). Sedekah mulakan dengan keluarga sendiri dahulu selepas itu barulah kepada jiran dan orang-orang yang lebih jauh. Jangan anggap pemberian itu hak kita sebenarnya dalam harta kita ada hak mereka.

7. Hulurkan pemberian sunat secara rahsia - tetapi pemberian wajib (zakat) perlu diberi secara terangan sebagai menegakkan syiar Islam.

8. Konsep sedekah : berikan sesuatu yang kita sayangi. Ini jelas dalam ayat Quran Ali Imran ayat 92

9. Cari harta dunia untuk dijadikan bekalan akhirat. (Dunia untuk akhirat - bukan dunia untuk dunia)

10. Amalan yang diberkati ialah hasil peluh sendiri dan juga melalui jualbeli (perniagaan). Menurut Nabi 9/10 (90%) daripada sumber rezeki ialah berpunca daripada perniagaan. Makan gaji mungkin 1/10 sahaja (10%). Nabi Muhammad sendiri sebelum diutus menjadi rasul adalah seorang ahli perniagaan yang jujur, cekap dan amanah. Peniaga yang amanah akan dibangkitkan bersama para nabi dan rasul di akhirat kelak. Perniagaan merupakan amalan fardu kifayah. Barang makanan orang Islam sepatutnya dikeluarkan sendiri oleh orang Islam. Kalau tidak ada menjalankan aktiviti ini, seluruh umat Islam berdosa.

11. Hulurkan bantuan kepada janda yang ketiadaan suami.

Dalam satu hadith, Nabi menerangkan setiap awal pagi, semasa terbit matahari ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu menyeru 'Ya Tuhanku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerana Allah. Yang satu lagi menyeru 'Musnahkanlah orang yang menahan hartanya (lokek)'

Orang yang bakhil tidak manfaatkan hartanya untuk dunia dan akhiratnya. Menginfaqkan (Belanjakan) harta adalah berkat, sebaliknya menahannya adalah celaka. Dalam hadith lain, nabi bersabda takutilah api neraka walaupun dengan sebelah biji tamar. Dan sabdanya lagi Sedekah itu penghapus dosa sebagaimana air memadam api.

Sedekah walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah. Dan digalakkan memberi sedekah pada awal pagi.

Sekiranya dapat diamalkan perkara-perkara di atas, insyallah rezeki yang dikurniakan oleh Allah akan kekal walaupun telah digunakan. Allah akan membalas atau menggantikan apa yang telah dibelanjakan. Amalkan ilmu yang ada, nanti Allah akan menambahkan ilmu lagi. Begitu juga harta - belanjakan harta yang ada, Allah akan tambahkan lagi dari sumber yang kita tidak ketahui.

Sekian, wallahualam. Semoga yang baik datang daripada Allah dan yang buruk dari kesilapan sendiri.

GGODLUCK UNTUK FINAL EXAM ... aja aja <3